donderdag 15 mei 2008

De puntjes op de i

Het is een bizarre tijd voor mij. Een heel rare manier van leren. Volgende week beginnen de Centraal Schriftelijk Examens en doe ik samen met alle andere VWO examenleerlingen mee. Momenteel ben ik natuurlijk hard aan het oefenen/leren.

Het is opeens een heel andere manier van leren, aangezien je alleen maar dingen leert waar je al een keer een tentamen over gemaakt hebt. Eigenlijk lees ik nauwelijks nog mijn samenvattingen door, ik maak zoveel mogelijk examens uit mijn examenbundel. Aangezien ik volgende week ook dergelijke vragen krijg, wil ik er zoveel mogelijk aan gewend zijn en de vraagstelling goed begrijpen. Verder ben ik van mening dat ik op deze manier ook het snelst tegen de onderwerpen aanloop die ik moelijk vind.

Mijn leertips en tips voor de examens die ik mezelf 'geef':
- goed de vraag lezen! (daar ga ik zelf vaak fout, net even te snel gelezen et cetera...)
- de tijd nemen. Niet gaan twijfelen maar dingen goed tegen elkaar afwegen
- pauzes nemen (met leren: 3/4 u goed leren en dan even 10 à 15 minuten pauze, met de examens wil ik telkens als ik merk dat mijn concentratie vermindert gewoon even een pauze nemen. Ik denk dat dat ongeveer elk uur om zo'n 5 minuten gaat.)
- Bij de bèta-vakken: als je het niet weet, zoek goed in de BINAS! Daar staat zoveel meer in dan je denkt!

Verder is voor mij het aller, aller belangrijkst dat ik rustig blijf. Ik moet me niet druk maken maar gewoon vertrouwen in de zaak houden. Maar ik moet óók weer niet te relaxt worden want dan maak ik snel slordigheidsfoutjes...
Voor mij is elk examen op zich heel goed te doen, maar het is zonde om punten te verliezen door slordigheid niet waar?!

Ik ben benieuwd wat andere examenleerlingen voor tips hebben en hoe zij momenteel aan het leren zijn!

Geen opmerkingen: