vrijdag 23 mei 2008

CSE Biologie: Chinees?

De examenmakers wilden eens wat nieuws, iets verfrissends of zoiets. Dat kan ook natuurlijk.

Om te oefenen voor mijn Biologie heb ik 2 à 3 oude Biologie examens gemaakt. Die gingen allemaal prima. De opbouw was bij allemaal hetzelfde: een grote hoeveelheid meerkeuzevragen, een paar kennisvragen en wat moeilijkere inzichtvragen (waar je dan ook veel meer punten voor kon krijgen). Bij die inzichtvragen kon je door een poging te wagen het uit te leggen altijd wel een paar puntjes scoren. Sommige meerkeuzevragen waren gewoon een kwestie van de tekstjes goed lezen.

Helaas was dit allemaal niet het geval bij het Centraal Examen Biologie 2008. Blijkbaar was er besloten dat de Biologie leerling per direct meer moest weten en beter moest zijn in het gissen naar antwoorden. Veel vragen waren op meerdere manieren te interpreteren, zodat ik me regelmatig afvroeg 'wat willen ze nu eigenlijk?' Er was een gebrek aan meerkeuzevragen en ik heb geen een echt simpele vraag om wat puntjes te scoren gevonden...

Oh en mocht je denken dat ik last had van een black-out, ik was zeker niet de enige die het examen slecht vond en de vragen ongelooflijk vaag... Bij het laks is er over dit vwo-examen verreweg het meest geklaagd, ruim 3700 keer (en ik hoop dat elke vwo-leerling die dit leest ook nog even gaat klagen).

Het lijkt me duidelijk, dat knallen wat ik van plan was is me niet gelukt en op een 8,7 hoef ik dus niet te rekenen. Mijn cijfer ligt tussen een 5,1 en een 7,1 (misschien iets hoger omdat ik heel streng gerekend heb). Hopelijk heb ik wel een 6,7 om een mooie 8 voor Biologie op mijn eindlijst te hebben!

Geen opmerkingen: