dinsdag 20 mei 2008

CSE Nederlands: the Kick-off!


Na zes jaar middelbare school, na weken hard leren, is het nu werkelijk begonnen. Gisterochtend zat ik om klokslag 9.00 keurig met mijn mede-VWO-eindexamenleerlingen van het Herman Jordan achter die kleine, wiebelige klaptafeltjes in de gymzaal. Ons eerste Centraal Examen kon beginnen!

Ik had me voorbereid op 3 uur bikkelen, op 3 uur hersenkrakers oplossen. Maar... na 1,5 uur was ik al klaar! Het Nederlands examen bestaat uit twee onderdelen; een tekst waar je vragen over krijgt en een tekst waar je een geleide samenvatting*¹ van moet schrijven. Toen ik de gymzaal verliet wist ik dat mijn samenvatting niet perfect was, aangezien ik best ruim onder het toegestaan aantal woorden zat. Er moest dus wel iets missen. Maar daar had ik vrede mee.

Halverwege het examen raakte ik nog wel even in de war van een vraag, omdat de zin zo krom was. Maar wat bleek? Er zat een ontzettend slordige spelfout in het examen Nederlands. 'Welke verband tussen...' En dat bij Nederlands...

Een halfuur nadat iedereen klaar was konden we onze examens al een beetje nakijken met de antwoorden die op internet stonden. Ik kwam erachter dat ik bij een paar vragen dom had gedaan, maar dat ik het op zich wel heel goed gemaakt heb voor mijn doen. Alle meerkeuzevragen goed, een best aardige samenvatting. Al met al ben ik heel tevreden. Nu wordt het nog spannend of ik precies wel of precies niet een 7,2 heb - wat ik nodig heb om een 8 op mijn eindlijst te hebben. De 7 is dus sowieso binnen!

Op naar de volgende, vanmiddag heb ik natuurkunde... Dat wordt wel 3 uur hersenkrakende opgaven maken vrees ik...

*1 = geleide samenvatting houdt in dat ze je een aantal punten geven die in de samenvatting moeten staan (beantwoord moeten zijn). Je hoeft dus niet álles uit de tekst te halen.

Geen opmerkingen: