dinsdag 20 februari 2007

Leerpaard

In de Bit staat deze maand een artikel over een leerpaard. "Investeer in jezelf met een leerpaard". Vandaag had ik voor het eerst sinds een paar máánden eindelijk weer les en heb ik het er even over gehad met mijn instructeur.

Onze paarden zijn geen "leerpaarden", ze liepen niet al behoorlijk op niveau toen ik ze ging rijden. In tegendeel. Het heeft me jaren geduurd om de paarden te ontwikkelen en tegelijkertijd mijn eigen rijkunsten te verbeteren. Het is zeker niet de weg van de minste weerstand geweest, en mijn instructeur vertelde dat hij ook weleens gedacht heeft dat ik ermee op zou houden.
Toch ben ik van mening dat ík er véél meer aan gehad heb dan wanneer ik en al kant-en-klaar paard onder mijn kont gekregen had. Ik heb geleerd doorzetten en om te gaan met tegenslagen. De paarden beginnen nu steeds beter te lopen, en dat geeft mij ontzettend veel voldoening. Dat heb ik er zelf in gereden. En het grootste compliment wat mij maar gemaakt kan worden door mijn instructeur: 'De theorie kan ik je leren, het gevoel moet je zelf krijgen. Je begint nu met gevoel te rijden.'

Van een leerpaard leer je dit vast ook allemaal, maar dit is voor mij een gevecht geweest. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost. Het is míjn weg omhoog en heeft me zoveel geleerd. Het heeft me gemaakt tot wie ik nu ben, en met een leerpaard zou ik een weg hebben bewandeld waarop velen mij al voor gegaan zouden zijn.
Voor mij is dit de beste weg geweest, ik heb het zelf gedaan, ik heb me zelf een weg naar boven gebaand. Ik ben er nog lang niet, maar heb al ontzettend veel geleerd!

Geen opmerkingen: