donderdag 17 mei 2007

Freedom Writers

Dinsdag heb ik een ontzettend mooie film gekeken, The Freedom Writers. In het begin dacht ik dat het weer gewoon zo'n standaard film was. Een docent gaat lesgeven aan moeilijke kinderen, eerst mogen ze haar niet en dan opééns verzint ze iets waardoor die kinderen haar geweldig vinden en gaat het allemaal van een leiendakje. Geloofwaardig, NOT.

Maar deze film is toch wel wat anders... Het gaat dus over een jonge docente die les gaat geven aan een klas met kinderen uit euhm... achterstandswijken. Al die kinderen zitten in gangs, hebben allemaal een probleem en ga zo nog maar even door. Voor die kinderen is het dus totaal niet belangrijk om engels te leren van haar, voor hun is het allemaal een kwestie van overleven.
Ik kan wel de hele film gaan vertellen, maar dan is het niet meer leuk. Dus ik houd het even kort. Zij beseft zich dan na een tijdje hoe het zit, hoe moeilijk die kinderen het hebben, en gaat dan op een totaal andere manier te werk.

Ze laat de kinderen een dagboek bijhouden. En uiteindelijk worden die kinderen (naja, het zijn gewoon 16-jarigen maar goed) zo enthousiast dat er een boek van wordt gemaakt.

Nu in het kort klinkt het misschien weer erg standaard, maar... Dit verhaal is waargebeurd! Het boek, The Freedom Writers Diary bestaat écht, en je kunt het kopen op de site van The Freedom Writers Foundation. Dát lijkt me nou een echt aangrijpend, goed boek.

Geen opmerkingen: