woensdag 31 mei 2006

Mijn kleine kerel

Het is altijd zo moeilijk uit te leggen. Met zowel Voltrack als Patent heb ik een band. Maar deze zijn totaal verschillend. Houden van doe ik van beide evenveel.
Met Patent heb ik vooral veel pech gehad, en met Voltrack heb ik een soort band gekregen door de vele kilometers die we nu samen hebben afgelegd.

Eindelijk na zijn logeerpartij was Patent daarstraks weer aan de beurt. Ik ging hem even longeren zonder longe. Hij loopt dan in principe los door de bak, maar heeft wel touwtjes (van Lammert Haanstra) om en luistert ontzettend goed naar mijn stemhulpen.
Voordat ik hem helemaal optuigde deed ik alleen een longe om zijn nek en liet ik hem op deze manier om mij heenlopen. Met Voltrack heb ik het weleens geprobeert, maar die stopte gewoon met lopen. Terwijl Patent na een tijdje het idee begreep en braaf om me heen ging draven, met zijn ene oor strak op mijn gericht.
Het geeft zo'n geweldig gevoel als je zoiets kunt met je paard. Dat het paard zich niet meer focust op de omgeving, maar zich compleet concentreert op jou.

Uiteindelijk ná het longeren nam ik hem mee met een touw om zijn nek naar een aantal enge dingen op het terrein. Braaf en vol vertrouwen liep hij achter mij aan, overal langs. Misschien heb ik wel het verkeerde paard mee terug genomen van de Kossack Stud... Toch knap dat ze nog zo'n vlekkenpaard gevonden hebben.
Nee, Patent is gewoon een geweldig paard. Zolang je hem uitdagingen biedt, wil hij ook met je werken en spelen. Zo nu en dan wil hij graag spelen, dan speel je een beetje met hem mee. En soms wil ík spelen, en dan speelt hij dolgraag mee.

Er bestaat niets mooiers dan spelen met je paard!

Geen opmerkingen: