woensdag 30 april 2008

Dé studie!

Na in Januari bij IBA meegelopen te hebben in Rotterdam, ging ik weer twijfelen. Was dat het nou wel? Ik kwam tot de conclusie van niet. Rotterdam voelde niet als mijn stad en de opleiding was niet zoals ik verwacht had.

Wat dan?

Ik besloot te gaan kijken of ik toch echt niet iets economisch in mijn geliefde Utrecht kon doen. Alleen gewone economie, saaiii dacht ik. Maar niets bleek minder waar. In Utrecht hebben ze een heel leuk bachelor programma, waarbij je Economie in feite combineert met allerlei andere dingen. Je kijkt naar de wereld door een economische bril!

Eind Februari ben ik naar een meeloopdag van Economie gegaan. Daar kreeg ik, nét als bij IBA, weer een college 'Statistics'. Tja, daar heb ik natuurlijk niet zoveel aan want dat krijg je werkelijk bij elke (economische) opleiding! Toch leek mij economie nog steeds een leuke opleiding. Maar hoe kwam ik nou te weten of het 't werkelijk was?
Begin April had ik bardienst bij de tennisvereniging samen met een man wiens zoon economie bleek te studeren in Utrecht. Volgens hem kon ik best een keer met zijn zoon meelopen. Perfect dus!

Afgelopen maandag was het zover. Ik heb met Robin zijn colleges gevolgd. Eerst op de University College Campus een behoorlijk filosofisch college gegeven door Dr. Piet Keizer. Dit vond ik een heel interessant, leuk college. Ook voor mij goed te volgen.
Het tweede college werd in de binnenstad gegeven en ging over monetaire markten. Dit ging duidelijk mijn pet te boven (niet zo gek, Robin is 3e jaars student), zoveel formules en verbanden die in een razend tempo aan me voorbij gingen!
Allebei de colleges werden in heel goed engels gegeven (terwijl Robin gewoon economie in het Nederlands studeert, aan het einde krijg je sowieso bijna alles in het engels zei hij). Ik vond het interessant, uitdagend en leuk...

Dit zie ik mezelf volgend jaar serieus studeren!

zaterdag 26 april 2008

Onze stunt, DE stunt


Wauw, wat ontzettend heerlijk!

Eindelijk brak de dag aan van míjn stunt, onze stunt, dé stunt! Woensdag ben ik met mijn vriendinnetjes bij de feestwinkel spullen gaan kopen voor onze stuntoutfits. Het thema was 'Prison Break' Dus gingen we de winkel uit met politiepetten, leger attributen en nog veel meer. Bij de Action kochten we nog wat waterpistolen en waterballonen en toen waren we er klaar voor!

Donderdagmiddag hebben we met de examenklassen de hele school versierd... Overal rood/wit-lint, tralies voor de ramen, Wanted posters met leraren erop, lakens uit de ramen et cetera. Aan het eind van de middag zag de school er best wel vet uit en konden we met een tevreden gevoel naar de camping gaan.

Op de camping konden Maite en ik de examentruien uit gaan delen, eindelijk waren de truien er waar we zoveel voor geregeld hadden. En... ze zijn ontzettend gaaf!
De hele nacht hebben we het heel gezellig gehad met z'n allen. Uiteindelijk ben ik nog best vroeg gaan slapen omdat ik het s t e e n koud had en het dus wel zag zitten om in mijn slaapzak te liggen.

Na de volgende ochtend de camping te hebben opgeruimd, met ontzettend veel spullen weer naar school gefietst te hebben kon het dan eindelijk écht beginnen. Alle leerlingen werden gefouilleerd, moesten in groepjes van 4 naar binnen en van een aantal werd de tas ook doorzocht. De leerlingen vonden het maar vreemd, geen water?

Ja, dat kwam pas nadat zij twee uur les gehad hadden. Ik geloof dat ik nog nooit zo nat ben geworden bij een stunt, ik heb meer prullenbakken vol water over me heen gekregen dan ooit tevoren. Maar het was heerlijk weer, dus maakte het ook niet uit.

Het was een heerlijke laatste schooldag, jammer dat het alweer de laatste was!

Foto's

zondag 20 april 2008

Chillen in Kootwijk

Gisteren zijn we met de paarden in de trailer afgereisd naar Kootwijk om daar de 51,5 km te rijden. Gelukkig kregen we (met wat hulp van onze vriend de longeerlijn) Patent heel makkelijk de trailer in, dus hoefden we niemand thuis te laten en was er ook niet veel stress.

En in Kootwijk heeft Patent zich ook voorbeeldig gedragen. Hij is nog nooit zo relaxt geweest tijdens een wedstrijd! Bij de voorkeuring galoppeerde hij met het voorbrengen, maar verder ging werkelijk alles ontspannen!

We hebben dus heerlijk gereden. In de vetgate konden we heel snel aanbieden en was alles ook prima. Patent draafde alleen een beetje té relaxt met voorbrengen, wat hem een B-tje voor de locomotie bracht.
Ook het tweede rondje bleven de paarden perfect lopen en hebben we niets aan tijd hoeven inleveren. Sterker nog, volgens mij hebben we het tweede rondje sneller gereden!

We konden stappend over de finish omdat er in de wijde omstreken geen concurrent te bekennen was, dus had ik er ook alle vertrouwen in dat we Patent's hartslag goed omlaag zouden krijgen. En dat gebeurde ook. Met een keurige 52 bij de nakeuring had Patent weer een klasseII-wedstrijd op z'n naam! Voltrack heeft nu al 1966,1 km altijd goedgekeurde wedstrijdkm's op z'n naam, dus nog maar 34 km te gaan en hij heeft de 2000km-bokaal binnen!

Het was een heerlijk chille wedstrijd!

donderdag 17 april 2008

Een zomers feestje


Na vandaag mijn twee herkansingen te hebben gedaan ben ik klaar. Al mijn schoolexamens zijn achter de rug en nu is het alleen nog maar een kwestie van mijn CSE goed maken.

Over mijn twee herkansingen had ik wel een aardig gevoel en toen vanmiddag toen ik thuiskwam het zulk heerlijk weer was werd dat gevoel alleen maar beter. Ik heb even in mijn t-shirt buiten gelopen en genoten van de heerlijke zon. Er stond een licht windje en de zon scheen heerlijk. In het heerlijke zomerweer heb ik ook nog wat foto's gemaakt om mijn kleine feestje vast te leggen. Wat een heerlijk weer, wat een heerlijke dag.

Zomerdag

maandag 14 april 2008

Competitie @ ULTC Iduna

ULTC Iduna

Zelf speel ik natuurlijk nog geen tenniscompetitie, dat zou echt lachwekkend zijn. Als ik nou punten zou krijgen voor alle ballen die uit zijn... Als 100% beginner is competitie nog niet echt aan je besteed.

Arthur speelt wel competitie. Hij speelt niet bij tv Bosch en Duin maar bij ULTC Iduna, in Utrecht. Gisteren ben ik 's middags op Iduna gaan kijken bij de wedstrijden die hij en zijn teamgenootjes speelden. Ik vond het heel erg gezellig en hoop dat ik over een paar jaar misschien ook competitie kan spelen. Het is echt heel erg leuk!
Helaas kwam ik te laat om Arthur's enkelwedstrijd nog te zien, maar alle dubbels heb ik wel gezien. Tijdens de twee laatste wedstrijden begon het een heel klein beetje te miezeren, maar gelukkig ging het niet écht regenen.

Uiteindelijk hebben ze dik gewonnen met 6-2. Hopelijk volgen er nog meer van zulke zonnige, gezellige zondagen!

zaterdag 12 april 2008

Vantage Point



Wat doe je op een vrijdagavond? Dan ga je gezellig met z'n tweeën naar de bios. 's Middags zaten we nog te twijfelen, Vantage Point of The Bucketlist?
Uiteindelijk leek Vantage Point ons toch wel echt de moeite van het zien waard, dus zaten we 's avonds gezellig in een zaal bij Rembrandt.

En ik moet zeggen, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik van het begin tot het einde zo in de film zat! De pauze kwam op een slecht moment - maar er was ook geen goed moment - en ik had ook absoluut geen behoefte aan wat popcorn.

Vanuit verschillende perspectieven zie je telkens opnieuw hoe er een aanslag op de Amerikaanse president gepleegd wordt en steeds krijg je weer een stukje meer informatie. In mijn ogen zit deze film ontzettend goed in elkaar. Alleen het einde vond ik wat tegenvallen, het ontbrak de film aan een waar punt. Wel komt aan het einde alles bij elkaar en klopt het ook helemaal, maar het motief et cetera ontbreekt.

Al met al toch een ontzettend goede, verschrikkelijk spannende film! Zeker geschikt voor een avondje spanning en sensatie vanuit een roodgekleurde bioscoopstoel.

Mijn rendez-vous met de ree en de vos

Foto: Jochum Kole

Met een steeds meer toenemende recreatiedruk op natuurgebieden merk je duidelijk een terugloop van wild. Vroeger zagen we heel regelmatig reeën als we aan het trainen waren, tegenwoordig zijn zulke ontmoetingen zeldzaam geworden.

Toch heb je nog zo nu en dan mooie samenkomsten met wild in het bos.... En soms zelfs twee slechts een paar dagen na elkaar, op slechts 500 meter van elkaar verwijderd!

Donderdag was ik in mijn eentje trainen in de Soesterduinen toen ik daar een ree tegenkwam. Van slechts enkele meters naast het ruiterpad keken twee reebruine ogen naar Patent en mij. En zo stonden we daar, enkele seconden, naar elkaar te kijken en ons te verbazen. Toen sprong het dier op en leek het zonder gewicht door het kreupelhout te dansen. Terwijl Patent en ik volgden over het gladde pad. Ik word niet snel echt stil, maar zo'n dier dat lijkt te zweven beneemt ook mij van mijn adem!

Nu zou je zeggen, alleen al deze rendez-vous is speciaal en bijzonder. Maar bij slechts een ree is het niet gebleven! Vandaag reed ik met mijn vader exact hetzelfde rondje. Slechts enkele honderden meters na de plek waar de ree donderdag stond stak plotseling een dier met een grote rode pluim achter zich het pad over... Een vos!
Snel heb ik Patent teruggenomen en weer stonden we vanaf het pad te kijken naar een mooi dier, dat zich slechts enkele meters van het pad stilhield.

Bijzonder, dat is het zeker!

maandag 7 april 2008

De laatste schooltentamens...

En ja, nu is het een feit. Van al mijn laatste schooltentamens zijn de resultaten bekend...

Natuurkunde - 6,0 (7,8)
Scheikunde - 8,0
Biologie - 7,7
Wiskunde - 7,6
Economie - 8,6
Nederlands letterkunde - 7,8
Engels spreekvaardigheid - 10


Nu is dus ook van (bíjna) alle vakken het schoolexamencijfer bekend:
Nederlands - 7,8
Engels - 8,3 (8,6 dankzij cijfer schrijfvaardigheidherkansing: 8,0
)
Economie - 8,2
Wiskunde - 6,9
Scheikunde - 7,4
Natuurkunde - 7,8 (dankzij cijfer herkansing, hierboven in rood)
Biologie - 8,4


En alle afgesloten vakken nog eens op een rijtje:
ANW 8 - Maatschappijleer 7 - Geschiedenis 7 - CKV1 goed - Gym voldoende - Frans 7 - Duits 9 - Letterkunde 8

Volgende week heb ik herkansingen, mag 3 tentamens uit dit jaar herkansen. Ik ga mijn Engelse schrijfvaardigheid (had een 7) herkansen en het laatste natuurkundetentamen. Verder zou ik niet weten wat er te herkansen valt, dus laat ik het lekker allemaal zo!

Op naar de CSE's!

(rood: de herkansingscijfers, toegevoegd op zaterdag 19 april)

woensdag 2 april 2008

De piste af!


Mijn skigroepje van de laatste dag

Na een week met zes tentamens vertrokken we vrijdagavond - iets later dan gepland - om 18.30 vanaf het schoolplein met een bus vol eindexamenleerlingen, op weg naar Oostenrijk!

De busreis was - zoals verwacht - niet optimaal, in een bus slaap je toch nooit zo lekker als in je eigen bed! Maar we gaan nu natuurlijk niet zeuren. Om een uur of 9 's ochtends kwamen we aan in Viehhofen, bij ons Jugendgasthaus 'Bachmühle'. Hier hebben we twee nachten geslapen met z'n allen.

Meteen zijn we gaan skiën in het 'skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang', wat vanaf ons hotel maar een klein stukje met de bus en de schönleitenbahn was. Het was mijn aller, aller eerste keer op ski's. De eerste dag zijn we ook alleen maar op een kleine, groene piste gebleven bij het mittelstation. Aan het eind van de dag kon ik remmen en wat bochtjes maken en vond ik het ook niet meer zo eng. Eigenlijk is het geweldig om op ski's te staan!


De meisjes

De volgende dag zijn we met de schönleitenbahn helemaal naar boven vertrokken en zijn we allerlei pistes afgegaan. Aan het einde van de dag was ik werkelijk kapot, maar ook ontzettend voldaan. Ik vind het skiën echt helemaal geweldig.
De laatste dag vertrokken we weer helemaal naar boven en zijn we vervolgens richting de magic6-er gegaan. Voor we daar waren ben ik nog hard onderuit gegaan, ik ben een heel stuk een ijshelling afgegleden.... Dat heeft minder leuke gevolgen voor je rug kan ik je vertellen, een enorme schaafwond. Maar ach, dan houden we natuurlijk nog niet op met skiën! We zijn de rest van die dag bij de magic6-er gebleven, hier kon je dan verschillende routes nemen naar beneden en hebben we (de *beginnersgroep*) ontzettend veel plezier beleefd. Aan het eind van de dag had ik mijn zekerheid weer terug en ging ik al best aardig parallelskiënd de berg af, yeah!


De prachtige bergen van Saalbach Hinterglemm

Helaas was het feest toen alweer ten einde en gingen we weer met de bus naar huis. Ik had zo nog een week kunnen blijven skiën en ik wil zeker weten weer op skivakantie, ik vind het echt helemaal te gek!!

Foto album:
Eindexamenskireis


(kaart van gebied: zie hier, klik rechtsonder en dan kun je de schönleitenbahn zien (vertrekt uit Vorderglemm en gaat naar de top van Wildenkarkogel (1910 m), richting noorden ligt de magic6-er.)

vrijdag 21 maart 2008

Geluk op Goede vrijdag

Foto: Martijn de Jonge
Dezelfde kleur als Patent, alleen een maatje kleiner!


Na een aantal keren precies een bui op mijn kop te hebben gehad met rijden, was ik vergeten dat je ook weleens tussen de buien door kunt rijden.

En ik had er al helemaal niet op gerekend gezien de situatie; 's nachts was er maar liefst 25 mm regen gevallen! Uit de lucht kwam tijdens het rijden niets, maar de paden waren al reeds veranderd in rivieren. Patent vond het prachtig, lekker stampen door de plassen. En hij kon dus zijn lol op, voor mijn gevoel was een groter deel van de paden nat dan dat er nog droge stukken te vinden waren.

Het mooist vond ik het ruiterpadpaaltje middenin het bos, normaal staat het aan de rand van een soort kruising, nu stond het middenin een enorme plas...

Voor ruiters die SGW-ambities hebben was het een prima trainingsgebied geworden. Voor mij ook, want vaste hindernissen springen durf ik niet maar die waterbak heb ik altijd al machtig mooi gevonden! Nu kon ik een uur lang genieten van de grootste waterbak ooit!

woensdag 19 maart 2008

TIEN - Wie een nerd is is gezien!

Ik heb nog nooit per minuut zoveel punten gescoord. Tien minuten praten, per minuut één punt! Ja, je leest het goed. Voor mijn engelse mondeling heb ik een tien! Mijn eerste tien voor een tentamen, en dan ook meteen een tentamen dat voor 1/3 van mijn schoolexamencijfer telt. Dat cijfer is nu best mooi geworden voor engels: een 8.3!

Vanochtend kwam ik net op tijd aan. Ik had hard gefietst, was zenuwachtig en trilde een beetje. Maar zodra ik begon met mijn fragment voorlezen aan mijn docent, was alle spanning weg. Het stuk dat ik al zó vaak geoefend had kwam er perfect, met op de juiste plaatsen een pauze, uit. En zelfs zó goed dat het leek alsof mijn docent licht ontroerd was na die paar minuten voorlezen. "What a beautiful fragment! It almost makes you cry." Zei hij.

En daarna gingen we nog een paar minuten converseren, over China. En ook dát ging lekker. Zo nu en dan bedacht ik in mijn hoofd een Nederlands woord maar kon ik de Engelse variant even niet vinden, dus verbouwde ik snel mijn zin. Maar verder kon ik heerlijk met hem babbelen.
Na een paar minuten was het alweer voorbij! Mijn mondeling zat erop!

Mijn docent dacht even na en zei toen 'Tja... Een 9 vind ik te laag... Je hebt een heerlijke manier van spreken om naar te luisteren... Het was uitmuntend, en uitmuntend is een tien. Dus je krijgt van mij een tien!' Mijn mond viel open en eerst geloofde ik het gewoon niet, 'Eééécht?!' Hij moest lachen. 'Nou, dankjewel voor mijn éérste tien voor een schoolexamen dan!' zei ik breedlachend, waarna ik de kamer verliet en de volgende succes wenste.

EEN TIEN! Ik word er nog steeds hyperactief van!

woensdag 12 maart 2008

Natuurkunde, scheikunde, biologie, letterku...


De zwaarste - maar ook laatste - tentamenweek van 6VWO, van mijn hele schoolcarrière, komt akelig dichtbij. Dus is het nu leren, leren, leren geblazen. Examenbundels verslinden, samenvattingen maken en leraren hun hemd van het lijf vragen...
Volgende week dinsdag begin ik met mijn Engels mondeling en na pasen breekt de hel los. 6 tentamens in 4 dagen. En dan ook zware tentamens. Schematisch ziet het er zo uit:

Dinsdag 18 Maart 9.10 - 9.20 - Engels mondeling (1/3 van het schoolexamen (SE) cijfer)

Dinsdag 25 Maart 8.45 - 11.45 - Scheikunde 1(40% van het SE-cijfer)
13.30 - 15.00 - Economie 1 (40% van het SE-cijfer)

Woensdag 26 Maart 8.45 - 11.15 - Wiskunde B1 (30% van het SE-cijfer)
13.30 - 15.30 - Letterkunde NL (75% van het) eindcijfer voor letterkunde)

Donderdag 27 Maart 8.45 - 10.45 - Biologie 12 (30% van het SE-cijfer)

Vrijdag 28 Maart 8.45 - 11.45 - Natuurkunde 1 (40% van het eindcijfer)

En dan om 17.30 --> met een bus vol vermoeide, maar blije eindexamenleerlingen richting saalbach-hinterglemm, om voor 't eerst van mn leven te gaan skiën!!

maandag 10 maart 2008

Utrecht

Oude Gracht

"Utrecht (in plaatselijk dialect: Utreg of Utereg) is de hoofdstad van provincie Utrecht.

De stad huisvest de grootste universiteit van Nederland en het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen. Ook is de Jaarbeurs Utrecht hier gevestigd.

Vanwege de Domtoren, beeldmerk van de stad en met 112,32 meter de hoogste kerktoren van Nederland, wordt de stad ook wel de Domstad genoemd.

..." - Wikipedia.nl

Een stad om van te houden! Wie langzaam met de trein Utrecht komt binnenrollen ziet er nog niet meteen veel van. Maar zodra men de stationshal betreedt van het Centraal Station komt de gezelligheid op je af. Langzaam wordt men de stad ingelokt.
Hoog Catherijne biedt een voorproefje van de shopkern van Utrecht. De mooie binnenstad vormt de climax van de eeuwenoude Domstad.
Kronkelend stroomt de Gracht door Utrecht, met aan zijn beide oevers vele gezellige winkels en uitgaansgelegenheden. De kleine straatjes tussen de Gracht en Utrecht CS vormen een soort klein, knus winkeldorpje. Mooie oude huisjes en dan als slagroom op de taart de Oude Gracht. Het Venetië van Nederland.

Je hebt weinig keus, van Utrecht zul je houden. Van het mooie Wilhelminapark tot Tivoli. Van de moderne, ietwat winderige Uithof tot de eeuwenoude Domtoren. Van Mockamore tot bioscoop Rembrandt. De kronkelende Oude Gracht en mooie buurten zoals Wittevrouwen.

Utrecht is een stad om trots op te zijn!

vrijdag 7 maart 2008

Varekai!



Buiten 30 graden, binnen mooie foto's kijken. Zo begon het, in Juli 2007. Ik kwam erachter dat mijn geliefde Cirque du Soleil weer naar Nederland zou komen. Een aantal jaren geleden was ik al met mijn ouders naar Quidam geweest en was dat nooit meer vergeten. Zo betoverend mooi! Nu kwamen ze naar Nederland met de show "Varekai". Varekai betekent "Waar dan ook" in het Roma.
"De show is een eerbetoon aan de nomadische ziel, aan de geest en kunst van de circustraditie en aan degenen die met oneindige bezieling het pad volgen dat naar Varekai leidt." - site Cirque du Soleil
In Juli hebben we meteen kaartjes besteld voor Varekai. En toen begon het wachten, tot 6 maart 2008. En voor je het weet is het dan nog maar een week, een dag, een paar uur... en gaat het licht uit en komen de acrobaten het podium op!

Gisteravond was een betoverende avond. De opkomst vond ik ongelooflijk mooi, de geluiden en de kleuren, de bewegingen en het licht... Het perfecte bos. Een van de vele hoogtepunten van de show vond ik de 'Aerial Straps', adembenemend! Hier een filmpje daarvan:



Zoals ik ergens anders een week geleden al gelezen had: dichterbij een sprookje dan de voorstelling "Varekai" van Cirque du Soleil kun je tegenwoordig niet meer komen." Wat een prachtige beelden, bewegingen en verhalen!

Meer foto's in mijn foto album.

maandag 3 maart 2008

De tweede kans - Sarafina Suransky

In de vakantie was ik er al in begonnen, nu heb ik het uit! Samen met mijn lieve vriendinnetje Sarafina - Fien - deel ik de passie voor het schrijven. Fien schrijft echte boeken, ik houdt het bij betogen, blogposts en brieven.

Het boek dat Fien geschreven heeft heet 'De Tweede Kans'. Ze is ermee begonnen toen ze 14 jaar oud was en heeft het afgelopen zomer voltooid. Het historische boek gaat over Jutte, een meisje die de vrijheid opzoekt. Haar leven is al helemaal uitgestippeld en binnen een paar weken zal zij uitgehuwelijkt worden als twee rovers haar dorp doortrekken. Jutte loopt weg van huis en vraagt de rovers of ze met ze mee mag.
De rovers stemmen in en Juttes leven komt in een stroomversnelling terecht. Het is een boek over de transformatie van meisje naar ware vrouw.

Een spannend, mooi verhaal dat ontzettend leuk is om te lezen! (En nu moet je niet denken dat ik dat zeg omdat het geschreven is door Fien, het is werkelijk zo!)
Helaas heeft Fien nog geen uitgever gevonden, dus is het boek nog niet te koop in de boekwinkel. Er zijn slechts twee manuscripten! Een heel bijzonder boek dus =D

zondag 2 maart 2008

Babybezoek

Terwijl ik op vakantie was heeft het leven thuis natuurlijk ook niet stilgestaan. Dinsdag belde mijn moeder om ontzettend leuk nieuws te vertellen: mijn zus heeft maandag haar 2e kindje gekregen!

Tijdens de vakantie was het een beetje moeilijk om er langs te gaan, dus ben ik gisteren gegaan. Samen met Laudine met de trein naar Haren. En dat was nog een hele onderneming. Er waren namelijk werkzaamheden, dus moesten we maar liefst 3x overstappen en deden we er 2:45 over...

Samen met de andere reizigers prakten we onszelf in de NS-bussen op station Meppel om een halfuurtje te rijden naar Hoogeveen. Gelukkig was het op de terugweg een stukje rustiger en konden we meteen in de eerste de beste bus stappen!

Het kindje was de hele reis helemaal waard. Moeder en kind maken het goed, mijn andere neefje die nu dus opeens grote broer is geworden vond het ook leuk dat we er waren. Wat mij betreft de 5:30 uur reizen waard!

vrijdag 29 februari 2008

Het land van Bartje!

Een huisje zoals de onze

Maandag dropte mijn vader me in Utrecht, bij de vader van m'n vriend Arthur op de stoep. Nog even wat gegeten en toen konden we op reis. Samen met zijn opa&oma, zusje, broertjes, vader en stiefmoeder heb ik vervolgens 5 dagen genoten in een werkelijk prachtig huis(je) in Drenthe. In het Land van Bartje!
Toen we met onze tassen voor ons huisje stonden was ik echt verrast, huisje nummer 452 was echt mooi! Het zat aan een groot veld, dus alle ruimte om te tennissen of voetballen. En het huisje zelf was echt ruim en licht!

In het huisjespark zat een ontzettend leuk zwembad. Het zwembad op zich was niet zo groot, maar er zat een heel leuke glijbaan in. Er zat namelijk een bijna-vrije val in, waardoor je bijna over de kop ging in de daarop volgende bochten en er als een raket uitschoot het water in!

's Avonds werd er ge-duizend, na één keer beginnersgeluk gehad te hebben heb ik 2 keer hard verloren van Arthur's oma... Maarja, Arthur heeft geen één keer gewonnen, dus mijn nederlagen vallen nog mee =P

Verder hebben Arthur&ik vaak naast het huisje getennist, gevolleerd. Ons uiteindelijke record was 141x (en dat terwijl ik dus een echt groener dan groen groentje ben!). Ook hebben we op donderdag een toernooitje gedaan op de tennisbaan van het park, waar ik natuurlijk vaker mis sloeg dan raak. Maar dat mocht de pret absoluut niet drukken, ik vond het super leuk om voor het eerst echt op een tennisbaan te staan!

We hebben ook nog een halve dag gefietst en een paar uur gewandeld, waardoor we ook nog grafheuvels, hunebedden en een smeltdal gezien hebben. En na het keihard tegen de wind in fietsen was iedereen opeens een stukje rustiger... Including me. (toch aan het eind van de middag nog getennist met Arthur, de energie was weer snel terug!)

We hebben vooral veel gelachen, genoten en ons vermaakt. Ik vond het echt een heerlijke vakantie. Jammer dat het alweer afgelopen is, nu moet ik Arthur opeens weer missen. Wel een beetje raar hoor, na vijf dagen ben je er wel aan gewend dat je de hele tijd samen bent!

vrijdag 22 februari 2008

Hooooooo stap!

Een ex-renpaard, dat blijft Patent zijn hele leven lang. Zijn opvoeding en jongste jaren hebben alleen maar in het teken gestaan van hard, harder, hardst. Tegenwoordig is dat ook nog sterk aanwezig in de aard van het paard.
De meeste paarden gaan over naar stap als je als ruiter je zwaar maakt in het zadel en ontspant, Patent gaat juist harder. En niet alleen onder het zadel maakt hij gebruik van elke kans die hij krijgt om harder te gaan.

Aan de longe is hij al helemaal lastig terug te krijgen. Vroeger kon hij niet eens stappen aan de longe! Zodra ik hem van mij af liet lopen begon hij te draven. Tegenwoordig kan hij dat wel, maar draaft hij eenmaal wil hij niet graag weer terug naar stap. Ik longeer hem meestal zonder longeerlijn aangezien hij op zich prima luistert naar de stemhulpen, alleen het teruggaan naar stap duurt soms wat langer.
Gisteren was ik ook ronden lang bezig hem terug te krijgen. Het stormde een beetje en Patent had er zin in.

Het vergt heel wat geduld, maar het heeft ook wel iets schattigs. Zeker als hij dan ein-de-lijk gaat stappen. He he, hij kan 't wel!

vrijdag 15 februari 2008

Valentijnsdag


Love actually is all around
- Love actually
Voordat iedereen denkt dat ik zo'n meisje dat bergen cadeautjes koopt voor haar Valentijn, en er ook kruiwagens vol terugkrijgt... Dat ben ik dus niet. Ik wordt niet bevangen door Valentijns-koopgekte zodra ik alle rode etalages zie.

Maar ik heb wel een heerlijke middag+ avond gehad na mijn letterkunde tentamen!

Samen met mijn ouders en mijn vriend ben ik uit eten gegaan, eigenlijk nog voor mijn verjaardag. En het eten was hemels. Wauw. Wat kunnen die mensen daar koken zeg!
Alles was al perfect en toen kwam het goddelijke toetje. Dat toetje was echt om je vingers bij op te eten en je bord af te likken.
En ook al was het eigenlijk niet voor valentijnsdag, ik vond het toch wel heel leuk dat het restaurant vol hing met hartjesballonnen tegen het plafond. Al gingen naarmate de avond vorderde steeds meer ballonnen dalen, wat er weer grappig uitzag.

Hm, het was een heerlijke avond om niet te vergeten!

donderdag 14 februari 2008

Romantiek & War Poetry

A widow bird sate mourning for her Love
Upon a wintry bough;
The frozen wind crept on above,
The freezing stream below.

There was no leaf upon the forest bare,
No flower upon the ground,
And little motion in the air
Except the mill-wheel's sound.

- Percy Bysshe Shelley
Na deze week een overvloed aan engelse gedichten uit de Romantiek (Coleridge, Keats, Shelley, Wordsworth...) en van de War Poets (oa. Sassoon & Owen) gelezen te hebben, had ik vandaag er tentamen over. In het kort: wat een ongelooflijk váág tentamen!

Het tentamen was in feite puur gebaseerd op interpretatie, als je je eigen mening maar kon onderbouwen of zoiets. Ik hoop maar dat mijn mening de goede mening was.
We kregen twee gedichten (het gedichtje hierboven en het gedichtje onderaan) en over allebei een paar vragen. Waar het watermolen rad uit de laatste regel symbool voor staat, wat voor sfeer er heerst in het gedicht, et cetera.

Uiteindelijk maakt het eigenlijk ook níet uit wat je voor dit tentamen haalt, deze telt voor 25% van je eindcijfer en het tentamen Nederlands letterkunde eind maart telt voor de overige 75%. Dat betekent dat als je hier een 1 haalt, je voor de andere even een 7 moet halen om het weer recht te trekken...

You love us when we're heroes, home on leave,
Or wounded in a mentionable place.
You worship decorations; you believe
That chivalry redeems the war's disgrace.
You make us shells. You listen with delight,
By tales of dirt and danger fondly thrilled.
You crown our distant ardours while we fight,
And mourn our laurelled memories when we're killed.
You can't believe that British troops 'retire'
When hell's last horror breaks them, and they run,
Trampling the terrible corpses - blind with blood.
O German mother dreaming by the fire,
While you are knitting socks to send your son
His face is trodden deeper in the mud.

- Siegfried Sassoon